תוג'אן לוחמת הצדק

שחיתות פוליטית היא תופעה שכיחה בכל מדינות העולם ויש רק שומרי סף בודדים ובמקרה שלנו מדובר על שומרת סף.
תוג'אן אל פייסל, פוליטיקאית לשעבר ממוצא צ'רקסי היא שם שכל אזרחי ירדן מכירים היטב. בתור אישה המגיעה מהחברה הצ'רקסית תוג'אן הייתה רגילה כי נשים מקבלות שוויון זכויות. אולם המציאות בממלכה הירדנית הייתה קצת שונה מאחר וברוב מדינות ערב זכויות הנשים הן פחות מזו של הגברים. אבל אחת כמו תוג'אן לא תיכנע מהר והמוטו שהוביל אותה בבחירות המקומית בשנת 1989 היא מתן זכויות שוות לנשים בממלכה ההאשמית בירדן.
בבחירות לפרלמנט הירדני ישנם מושבים ייעודים מראש ובין היתר הקהילה הצ'רקסית מקבלת 3 מושבים יחד עם הקהילה הצ'צ'נית. על המושבים הללו מתמודדים מועמדים משתי הקהילות הללו בלבד. תוג'אן לא צלחה את הבחירות על המושבים הייעודיים והיא לא נבחרה לפרלמנט.
ציינו כבר שתוג'אן לא מוותרת בקלות ואכן בשנת 1993 היא התמודדה בבחירות לפרלמנט על המושבים הפתוחים והצליחה להדהים את הממלכה כשהיא נבחרה ! כך הפכה תוג'אן אל פייסל לאישה הראשונה שנבחרת לפרלמנט הירדני ללא מושב ייעודי מראש.
בבחירות שנערכו בשנת 1997 היא לא נבחרה אבל דבר זה לא מנע ממנה להמשיך במאבק נגד השחיתות וחוסר השוויון בממלכה. הסיפור המעניין ביותר התרחש בשנת 2002 וכחלק ממאבקה בשחיתות המקומית היא יצאה בערוצי התקשורת בהתקפה כנגד ראש הממשלה המכהן עלי אבו אלראע'ב בעקבות הכפלת עלויות ביטוחי הרכבים בעוד שמספר חברות ביטוח היו בבעלות אלראע'ב דבר המהווה ניגוד עניינים שבסופו הוא נאלץ להתפטר בשנת 2003 אחרי שהואשם בשחיתות.
בתאריך ה -16 במרץ 2002 תוג'אן נעצרה באשמת " פגיעה בשמה הטוב של הממלכה והעלבת תושביה " ובהמשך התווספו כתבי אשום על פגיעה ברגשות דתיות של אדם אחר, הוצאת דיבה ועוד. האשמות אלו מובילים לעונשי מאסר בפועל לפי החוקה הירדנית. בהתאם לכך תוג'אן נשפטה על פגיעה בשמה הטוב של הממלכה ונשלחה לשנה וחצי מאסר בפועל.
מיד עם תחילת ריצוי עונשה תוג'אן פתחה בשביתת רעב ותוך פחות מחודש ימים היא איבדה 12 ק"ג . אחרי 29 ימים של שביתת רעב המלך עבדאללה השני העניק לה חנינה והיא שוחררה מבית הכלא.
בעקבות המעצר ארגון אמנסטי יצא במתקפה חריפה כנגד הממשלה הירדנית על כישלונה בשמירת הזכות הבסיסית של חברת פרלמנט להביע דעה.
בשנת 2007 היא ניסתה להתמודד שוב לפרלמנט הידרני אך היא נפסלה בטענה שהיא נשפטה בעבר בפשעים לא פוליטיים וכי האשימה את ראש הממשלה בשחיתות.
במרוץ השנים גם פסילת המועמדויות שלה לא מנעו ממנה לומר את האמת שלה ולחשוף את השחיתות הפוליטית בכל אמצעי התקשורת. נזכיר כי ראש הממשלה אלראע'ב אותו היא האשימה בשחיתות אכן היה מעורב בשחיתות פוליטית הכוללים עסקים גם עם מקורבי סדאם חוסיין.

פוסטים קשורים

סיפורי הצ'רקסים
עין זיוואן, הישוב הצ'רקסי

אחרי שבוע שלם בו התיירים מילאו את השדות המושלגים בצפון רמת הגולן כאן המקום לחשוף אתכם לישובים הצ'רקסים שהיו ברמת הגולן עד לשנת 1967. אחד

סיפורי הצ'רקסים
הספר נמסר אחרי 53 שנים!

הספר " адыгские народные орнаменты " – אורנמנטים אדיגים מהכפר עין זיוואן נמסר למרכז למורשת הצ'רקסית אחרי 53 שנים ! בזמן מלחמת ששת הימים וכיבוש

סיפורי הצ'רקסים
קרבות האצילים הקברדינים – 1779

המערכה הראשונה של כיבוש צ'ירקסיה על ידי האימפריה הרוסית חל בשנת 1763 עם הצבת מבצרים רוסיים בחלקה המערבי של הקווקז בחבל קבארדה. הצ'רקסים שהתנגדו לכיבוש

סיפורי הצ'רקסים
הנסיך הקברדיני אידר טימרוק

מי הוא הנסיך הקברדיני המפורסם של הצ'רקסים מתקופת המאה ה-16? אידר טימרוק נולד בשנת 1502 למשפחת נסיכים קברדנית והוא נינו של הנסיך אינאל הגדול ואביו