המוזיאון הצ'רקסי

בחדרי המוזיאון הצ'רקסי בכפר כמא תמצאו מוצגים אותנטיים שמקורם מהקווקז שמתארים את חייהם של הצ'רקסים בעבר.

זהו המוזיאון הגדול ביותר בארץ לתרבות הצ'רקסית ונמצא בבית שאמי. לרשות המבקרים עומדים ארבעה חדרי תצוגה מרשימים עם מאות פריטים מהתרבות וההיסטוריה הצ'רקסית.

בין הפרטים המיוחדים ניתן למצוא את החרבות והפגיונות בני למעלה מ-150 שנים עמם לחמו באדמתם הצ'רקסים נגד צבאות הקיסרות הרוסית. כמו כן ניתן למצוא בתצוגה של המטבח הצ'רקסי גבינה מעושנת בת למעלה מ -40 שנה. זוהי גבינה מעושנת על פי השיטה המסורתית ונחשבת לאחת הגבינות המעושנות הנדירות ביותר בעולם.

עוד מהפריטים הניתן לראות במוזיאון הצ'רקסי נציין את עריסת התינוקות בה גדלו הילדים בבתים הצ'רקסים. העריסה המוצגת במוזיאון הצ'רקסי הנו אותנטי והילד הראשון שישן בעריסה עשה זאת באמצע המאה ה-20. את הלבוש המסורתי "שוואח ציא " לגברים וה-"סאי" לנשים, כלי הנגינה ועוד מאות הפריטים תוכלו לראות בביקורכם במוזיאון הצ'רקסי.

 

בית שאמי

הבית המפורסם החל להיבנות בסוף המאה ה-19 בשולי הטבעת הראשונה של הישוב העתיק בכפר כמא.

עם השלמת בנייתו ב-1903 כלל בתי מגורים, חנות מצרכים, מבנה טחנת קמח, מחסן ומבנה דו-קומתי שקומתו הראשונה שימשה לאורווה לבהמות משא וקומה עליונה שימשה לארבעה חדרי אירוח. כבר בתקופה זו היה מדובר באחוזה מרשימה לכל הדעות עם אבני בזלת גדולות, תקרה מעוטרת, רצפה יפיפייה לרווחת האורחים ורעפי מרסיי על הגגות. את שמו הוא קיבל מהערבים שפקדו אותו ועל שם האדם שהזמין את בנייתו – אסחאק' שחלאכו – צ'רקסי מסוריה (בערבית: 'א-שאם'). מכאן- 'בית א-שאמי' – הבית של הסורי. תושבי כפר כמא קוראים למבנה בצ'רקסית: 'שחלאכו וונה', מילולית- 'בית הטוחן', על שם משפחת הבעלים, שבאופן לא מפתיע, ניהל במקום טחנת קמח מצליחה.

טחנה זו בלטה במיוחד משום שעבדה באמצעות מנוע ולא התבססה על בהמות, דבר שהפך אותה מבוקשת מאוד בצפון. בחצר האחורית של המתחם מוקמו בתי המגורים של המשפחה, וכן מחסן וחנות מצרכי יסוד של בעל המקום. במשך שנים רבות שימש 'בית שאמי' כמרכז לסוחרים ולחקלאים ערבים, מוגרבים, צ'רקסים ויהודים והיה אחד מהמבנים הבולטים בישוב כפר כמא.